Jumat, 29 Januari 2016

Gejala Virus Zika

Gejala Virus Zika - Pada masa ini terdapat berpuluh-puluh negara-negara yang mengisytiharkan kewujudan virus Zika, kebanyakannya di Amerika. Yang terdiri daripada Brazil, Bolivia, Colombia, ke Venezuela. Walaupun lokasi adalah jauh, topik adalah perbualan yang hangat dalam masyarakat kita.

Apa itu Virus Zika ? Virus Zika disebarkan melalui gigitan nyamuk dalam kes ini adalah vektor nyamuk Aedes. Bolehkah spesies Aedes aegypti bagi kawasan tropika, Aedes africanus di Afrika, dan juga Aedes albopictus di beberapa kawasan lain seperti yang dipetik oleh laman web Kementerian Kesihatan.

Kemudian, sesiapa yang tinggal atau melawat diketahui kawasan itu terdapat Gejala Virus Zika telah menjangkiti risiko. Namun, tidak semua orang yang dijangkiti menunjukkan tanda-tanda virus Zika. Hanya satu dalam lima orang yang menunjukkan tanda-tanda.

Perlu diingat juga, dalam beberapa kes Zika dilaporkan gangguan neurologi dan komplikasi autoimun. Gejala Virus Zika ini menyebabkan kesakitan sederhana yang berlangsung 2-7 hari. Mengenai rawatan, penyakit ini biasanya pulih dengan sendiri tanpa rawatan perubatan. "Dalam apa yang ada pada badan penyakit ini boleh pulih dalam masa 7-12 hari," tulis Kementerian Kesihatan sekali lagi.

Selengkapnya tentang virus zika, klik : http://www.pharesjaunes.com/2016/01/gejala-virus-zika.html

Tidak ada komentar:

Posting Komentar